NGJ år 2009
2009-12-27
Boliden Mineral AB sponsrar NGJ med en gruvlave!
Vi har fått överta en riktig gruvlave av Boliden Mineral AB i Garpenberg!
Det handlar om en flyttbar gruvlave, en så kallad gruvcirkus, som ska ställas upp vid vår gruvmiljö på banan i anslutning
till vår nedre slutstation Närsviken.
Gruvcirkusen togs fram av Boliden under slutet av 1950-talet, som en metod att
snabbt driva undersökningsgruvor ute i markerna. Anläggningen kunde sedan enkelt flyttas om det
skulle visa sig att fyndigheten var olönsam. "Ta gruvan med dig när du går" var en populär
slogan inom bolaget. En specialtrupp gruvarbetare arbetade sig nedåt i berget. Det hela gick förhållandevis
enkelt till. Både berg och personal hissades i tunnor i schaktet. Man tog fram olika storlekar av dessa gruvcirkusar. En stor version var en flera tiotal meter
hög trebent fackverkställning med malmficka, lejdare och brythjul i toppen. Där användes
separat spelhus för den enkla linan och den leddes upp i toppen via en hjulbock. Vår gruvcirkus är av en mindre typ,
ca 10 meter hög och byggd likväl av Boliden som en trebent
ställning, men av olika dimensionerade rör. I toppen sitter ett brythjul om ca 130 cm diameter,
omgivet av en inhägnad brygga i sträckmetall. Bryggan nås via stege längs ett av snedbenen. Ett
gruvspel var direkt monterat på gruvcirkusens stålram, men detta har sparats inom Bolidenbolaget
för andra ändamål. Vid uppställningen över en planerad schaktöppning lade man ut en medföljande stålram av U-balk
på marken, som sammanfogades med skruv. Två av benen på själva gruvlaven sattes med sprintar i
fästen på ramen, varefter hela ställningen restes upp med hjälp av gruvspelet, med spellinan
fäst i en ögla i lavens huvudstödben.
Gruvcirkusen uppställd i Garpenberg
Vid arbeten på vår gruvcirkus hos en lokal mekanisk verkstad i Borlänge senhösten 2009 återfanns
en styckegodsetikett i plåt inuti ett av rörbenen, vilken angav rörprodukter till Boliden AB
i Laisvall, vilket ger anledning till förmodan att vår gruvcirkus uppförts vid något av
undersökningschakten i Laisvallgruvan. Förmodligen ersattes den lilla gruvcirkusen av en mer eller mindre permanent lave i Laisvall,
och den flyttades 1972 till den av Boliden nyförvärvade Gränsgruvan norr om Ludvika. Här
användes den för personalbefordran i ett sidoschakt. Huvudschaktet i Gränsgruvan fick med tiden
en gruvcirkus av den stora fackverksmodellen, och den lilla stod som reserv över det 170 meter djupa ventilationsschaktet.
Efter Gränsgruvans nedläggning 1978 flyttades vår gruvcirkus till Garpenberg och
monterades upp över ett kombinerat fläkt- och räddningsschakt, några hundra meter söder om
huvudschaktet. Själva gruvcirkusen stod härefter endast i reserv över schaktet, intill en stor
fläktkonstruktion.
Våren 2009 revs gruvcirkusen och schaktet cementerades igen. Ställningen blev liggande som
skrot på gruvområdet i Garpenberg fram till sensommaren samma år då bolidenbolaget genomförde en uppskattad personalresa
till vår bana. Man berättade då om sin gruvcirkus och idén formades att den eventuellt kunde passa hos oss.
Efter en del praktiska formalia överläts den till oss under hösten, hämtades med lastbil och genomgick reparationer vid Bergkvists
mekaniska verkstad i Borlänge. En rekordkall dag i slutet av december 2009 transporterades gruvcirkusen till Närsen och lades upp på vårt
materialförråd. En plats i anslutning till vår uppbyggda gruvmiljö vid järnvägen ska iordningställas
och gruvcirkusen ska resas. Runt laven ska det kompletteras med miljöskapande utrustning och transportfunktioner. En riktigt rolig
del i vårt arbetslivsmuseum, tycker vi.
Vi vill varmt tacka Göran Granström, som i samband med sin pensionering och avtackning besökte NGJ
tillsammans med sitt gäng från Boliden Mineral AB, Garpenberg, som såg till att vi fick mottaga gruvcirkusen som sponsring!
Stort tack också till Runar Gustafsson som med sin kunnighet såg till att allt i samband med övertagandet rent handgripligen
fungerade! Stort tack till er båda!
Vi tackar också BSM som hjälpte till med renoveringen i form av riktning och svetsjobb!
2009-12-22
Strax före jul blästrades och målades Schömaloket no 34 av Sörängets Blästring och Måleri i Borlänge. Under den gula färgen som loket haft på senare tid fanns en
klart röd nyans som verkar vara originalkulören från den svenska generalagenten Fritz Milenz. Loket försågs av denne med hydraulisk kraftöverföring innan leverans till Vintjärns Gruva på 1960-talet.
Idag är firman sedan länge köpt av