NGJ år 2010
Nyhetsarkiv - 2009 - 2010 - 2011

2010-10-18
Efter ett sommaruppehåll med hobbykvällarna i verkstaden på onsdagarna, har vi nu jobbat på igen under någon månad. Det är framförallt arbeten med lok 13 som raskt går framåt. Lokramen till den lilla JW8:an har hela tiden legat upp och ner på en arbetstralla under traversen, och efter att hjulaxlarna lyfts på plats så har bromssystemet nykonstruerats från grunden efter originalritningar. När kedjan monterats och spännts genom att justera axelavståndet, har bromsarnas anliggning justerats med en skruvfunktion. Lätt åtkomligt har hela undersidan på loket och alla detaljer till bromsen målats svart. Med hjälp av traversen vändes lokramen rätt, och kunde för första gången någonsin ställas ner på 600mm-spåret i verkstan!



Väl rättvänd målades översidan på lokramen svart. Bakgavelplåten och den röda grillen har målats för länge sedan, och skruvades raskt på plats. Vissa stag och fästen till huven har kompletteringstillverkats. Genom att lägga ut spårspann på verkstadsplanen och flytta ut de lok som stod i vägen närmast porten, kunde JW8:an rullas ut varvid växellåda och motor provisoriskt ställdes på för inrullning och kommande målning.













Den encylindriga JW8-motorn som är lokets originalmotor har provkörts förut och går mycket bra. Här hänger den i traktorlyften för grovrengörning och avfettning. Växellådan är en utbytt växellåda från lok 8 en gång i tiden, och den har ett missljud som ska åtgärdas innan målning. På bilden syns medbringarkopplingen mot motorn tydligt.

På åkerströms-loket har vissa arbeten skett med kompressormontering och generatorfäste. Lok 26 har fått lagerlock nygjutna eftersom det fattades tre. Även tre monteringsbyglar till lagren har smidits till i fältässja och gängats. Lagerpinnar har sedan lagts i, och lagren har monterats ihop, så nu kan loket rulla igen. Näst på tur för Baremosseloket är ett brädgolv, kedjemonteringar och en del plåtarbeten. En ny sidogavel till den röda huvluckan är redan klar.



2010-08-08
Spårbygget på bangården nere vid Närsviken fortsätter. Efter att vi sedan länge varit på jakt efter en högerväxel för stickspåret här, har vi nu lyckats få tag på en 10-kilosväxel som nu ligger på plats. Ut från denna ligger en ganska tvär kurva samt en kortväxel. Här ska det även läggas in en liten vändskiva för att kunna rangera lite tippvagnar och för att kunna vända kort-axlade fordon, såsom dressiner mm.



Sidospåret från kortväxeln som anas kommer att runda granen, ska leda till ett framtida lokstall. Den lilla korta växeln, som kom från Landabanan, var i lite dåligt skick och är på bilden upplagd på bockar och har just blivit riktad och svetsad, innan den transporterades till Närsen.



2010-06-02
Nygjutna bromsblock för Jenbach-lok är färdiga för leverans till OKJ Järnvägssamling och Böda Skogsjärnväg. Bromsblocken är gjutna vid Mölltorps gjuteri och bearbetade vid NGJ:s verkstad. Vi har förnärvarande ett mindre lager med block till försäljning, styckevis eller i satser om fyra.



2010-05-23
På Närsvikens station och gruvområde schaktade vi med traktor under hösten för uppställningsspår och ett lokstall. Nu är ett provisoriskt lastspår för stentransporter ditlagt. Stenen kan köras iväg för fyllning på diverse ställen. Märk funktionen på den s.k. kastskivan, en flyttbar vändskiva som kommer väl till pass en sån här gång.



2010-05-19
Insel-loket får en sittbrunn! På Bergkvists Svets- och Mekaniska Verkstad har vi låtit tillverka plåtar som ska svetsas ihop till en sittbrunn av samma slag som Insel-loken hade. Lokets ursprungliga sittbrunn hade just skurits sönder, strax innan loket räddades vid en gruva av en hobbyentusiast på 80-talet. I botten av sittbrunnen ska pedaler monteras, för koppling och broms.



2010-01-17
På ett gjuteri i borlängetrakten har vi låtit tillverka diverse nya skyltar för våra olika lok. Deutzarna har fått egna skyltar med sina tillverkningsnummer, vi har gjutit upp emblem till Jenbach-lok, samt lagerlock till lok 26. Även kopior av schömalokets skyltar har gjutits.

Emblem till Jenbach-lok finns till försäljning, målade och klara! Maila oss och gör en beställning!

Nyhetsarkiv - 2009 - 2010 - 2011


Tillbaks till början på sidan

Erik Eronn © 2011