NGJ år 2008
Nyhetsarkiv - 2007 - 2008 - 2009

2008-10-24
Nytt Deutzlok till NGJ! Lundin Mining vid Zinkgruvan i Närke har tagit upp ett litet Deutzlok ur djupet, som ett led i en materielaffär mellan NGJ och gruvan. Loket är trevligt nog av Deutz modell MLH914, och vi har nu således ett lok vardera av de tre snarlika modellerna MLH514, MLH714 och MLH914! Denna senaste modellen är troligen tillverkad 1955, men tyvärr är tillverkningsnumret ännu okänt för oss. I Zinkgruvan var loket numrerat som gruvlok nr 8 (GL8), och hos oss får loket NGJ no 33.

En skillnad från de andra två modellerna är att detta lok har konventionella länkstyrda bromsklossar på hjulen samt har fått en motor med högre effekt. Vidare finns centralsmörjaggregat och belysning. Lokets sittbrunn fick demonteras från loket för att det skulle kunna tas upp i gruvhissen, och det ankom Borlänge surrat på ett lastväxlarflak. Hur skicket maskinellt är vet vi ännu inte, mer än att motorn går att dra runt.

2008-10-21
En hel del lokdelar till flera projekt är blästrade och grundmålade av Sörängets Blästerservice AB i Borlänge. Det är plåthuvar, buffertar, ramar, stag mm till följande lokprojekt. Vissa delar är redan färdigmålade, andra står på tur under vinterns hobbykvällar i verkstan.



2008-10-14
Landabanan köper ett JW15 från vår samling. Ett av våra större Jenbach-lok med bred ram är nu sålt till Föreningen Landabanan. Loket är ett renoveringsprojekt, men motorn går mycket bra. I Landa ska loket förstås spåras om till 600mm spårvidd i samband med renoveringen.

Som dellikvid fick vi överta två små men mycket charmiga bortsättningsvagnar från Dalfors Tegelbruk i Åshammar, och några småväxlar. Vagnarna kommer förses med nytt trägolv och smörjas upp. Sedan är de lämpliga för enklare transportuppdrag på spårsystemet hemma i Ängesgårdarna.

2008-10-05
Spårbygge i Ängesgårdarna. 600-spåren i Ängesgårdarna byggs om med kraftigare spårspann på 7 kilo per meter, för att tåla lite tyngre transporter. Meningen är att kunna ta emot ett vedlass intill vägen, kapa upp den i lämpliga kubbar för spårburen transport till vedklyven. Även passagen över bäcken förstärks med en stålbalksbro under spåret. Över gräsmattan på tomten har spåret grävts ner för att vi ska kunna klippa gräset och köra över med hjulfordon upp till baksidan av huset.

Här syns en ny växel och det nya spåret över gräsmattan för vedbanans övre skogslinje. Från rakspåret i växeln ska en gren nå verkstaden via en S-kurva. Detta spår, inklusive växeln, kommer som synes ligga i ganska kraftig lutning. Jenbach-loket står på det övre planet, där vedvagnarna backas in under altanen i bakgrunden. Spåret över gräsmattan har senare täckts med ny gräsmatta till rälsens överkant.

2008-10-05
En rolig handvevad lastkran har inköpts från en privatperson. Kranen ska så småningom monteras intill lastbryggan på Närsen Övre för att kunna lasta om tyngre stenar från vår grusgrop, ner på 600mm:s flakvagnar.

2008-09-19
Resterna efter ett unikt motorlok från Dalarna är räddat! Loket tillverkades av Danielssons Smide & Mekaniska Verkstad i Sunnansjö för Ludvika Tegelbruks sandtagsbana i Sunnansjö, någongång under mitten av 1940-talet. Loket är en ombyggt T-Ford, som konverterats med rälsgående hjul med spårvidd 600 mm.

När sandtagsbanan nedlagts redan 1947 såldes loket till ett sågverk i Vännästrakten, där det ej användes. Det hamnade därefter hos en bilentusiast, och resterna kunde nu efter flera deccenier inköpas och fraktas hem till NGJ. De flesta delarna finns, inklusive lokets ramverk, så på sikt kommer loket att kunna byggas upp igen till originalskick. Loket har fått NGJ no 32.

T-Fordsloket något beskuret på bild från år 1947 vid tippning av sandlastade tippvagnar i pråmar för vidare befordran på sjön Väsman till Ludvika Tegelbruk.

2008-09-(06-07) samt 2008-10-11
Schienenkulin gästspelar i Jädersbruk och i Frövi! Under Jädersbrukshelgen i Arboga 2008 var vår Schienenkuli dragkraft på maskinparkens lilla 600-bana, uppbyggd av FMBM. Helgen var mycket regnig, så någon omfattande trafik var det inte tal om, men Kulin drog ändå boggiepassagerarvagnen bra på de hala rälerna.

Loket fraktades sedan upp till FMBM i Frövi och en dryg månad senare kunde vi uppvisningsköra det under maskindagen som föreningen anordnar varje höst. Loket är nu återbördat till Närsen.



Schienenkulin från Närsen-Grontjärns Järnväg med Erik Eronn som förare avgår mot Talludden på Maskindagen 2008 hos Frövi Maskin och Bruksbanemuseum.

2008-09-04
Nytt lok till NGJ! Genom vänligt tillmötesgående från Frövi Maskin & Bruksbanemuseum har vi som långdeposition erhållit en trevlig liten Kröhnke Lorenknecht. Loket är till uppbyggnad mycket lik en Strüver Schienenkuli, med en Deutz MAH711-motor och en Stromag riktningsväxellåda. Det är tillverkat av den tyska firman Kröhnke Maschienenfabrik i Hamburg, med tillverkningsnummer 225. Det har tidigare gått på ett impregneringsverk i Otterbäcken. Loket är körbart, men både motorn och maskinen i övrigt kräver en grundlig genomgång, eftersom den är synnerligen trög i det mekaniska. Loket är tilldelat NGJ no 31 och är placerat i Närsen.

2008-07-13
Hobbybanan Djurmo-Utby Järnväg har som långdeposition från Frövi Maskin & BruksbaneMuseum nu en Deutz MLH 714 i samlingen. Loket finns för närvarande i NGJ:s verkstad för revision. Motorn är körbar men håller på att ses över. Det verkar som om den vid något tillfälle monterats ihop fel, eftersom insprutningstidpunkten inte stämmer, vilket gör motorn orkeslös och svårstartad.





Oscar Ekenvik spakar loket när det för egen maskin tuffar in i verkstaden.


2008-07-12
Vi har sålt en lokram från ett JW15 till en entusiast i Västerhaninge. Lokramen kom från Garpenbergs Gruva för något år sedan och var helt demonterad på delar, så när som på växellåda, hjulaxlar och vissa bromsdetaljer. Meningen är att man nu kommer att förse loket med en nykonstruktion med en större encylindrig Bernard-motor och egenkonstruerad drivlina, och även spåra in det till 600mm spårvidd. Vi önskar lycka till med hobbybaneprojektet i Västerhaninge!

Nyhetsarkiv - 2007 - 2008 - 2009


Tillbaks till början på sidan

Erik Eronn © 2009