NGJ år 2004
2004-11-07
Under hösten 2004 har vedbanan i Ängesgårdarna förlängts mot ett skogsparti över en nybyggd,
15 meter lång bro. Bron som överbryggar en
flack sänka där en liten bäck rinner, är enkelt byggd av U-balksramar med tvärjärn, uppallade med slipersstöd i varje
sektion. Sänkan har hittils under vårvintrarnas framkörningar med ved varit ett svårt hinder att ta sig fram över med järnhästen och
en spårförlängning har varit planerad från början.
Fler 500-spårspann till förlängningen kommer att tillverkas i verkstaden, genom inspårning av en del
klena 600-spann.
2004-10-20
Nu är 600-spåret för vedtransporterna till huset så gott som färdigställt i Ängesgårdarna.
För att få spåret horisontellt har en del schaktingsarbeten på tomten behövts. Över lerjorden har sedan en
markduk lagts som i sin tur täckts med makadam. Rälsen här består av spårspann på plåtsyll. Det lilla motorloket
från Baremosse är körbart och orkar dra en fullastad vedtransportvagn. Hittils är endast tre sådana vagnar
färdigställda och lastade och transportanläggningen kommer att provas under vintern. Underreden för ytterligare vagnar är
framtagna. Visar det sig att det går att hålla banan farbar även vintertid, kommer spåret att dras i en tvär
kurva in i husets källare, för att nå pannrummet!
2004-10-13
Ytterligare en trätralla har anlänt till NGJ. Ett antal avställda trallor hade siktats
vid en gammal lagerhall från ett sågverk inne i centrala Borlänge. Materielen erhölls som gåva och hämtades av NGJ samt
hobbybanan Djurmo - Utby Järnväg. Två trallor var av spårvidd 600 mm och delades var sin, de övriga tre hade gått på
700-spår. Dessa skrotades med motorsåg och lager och hjulaxlar togs om hand. Allt lastades på släpvagn för
hemtransport.
Den nya lilla trallan har fått no 650 och kommer att användas på vedspåret i Ängesgårdarna för
varierande transportuppdrag.
2004-10-09
Vändskivan som i många år legat nere vid vägen på Närsen Nedre har nu ruttnat sönder, då den var av
trä. Från ett nedlagt sågverk i Gagnef har vi lyckats köpa en fin Norbergsvändskiva, helt i gjutjärn. Denna kommer att
förses med räls och anslutningsspår och passas in där träskivan har legat. Eftersom den nya skivan är något mindre
fungerar det fint att anslutande spårbitar är några decimeter långa.
Även två växlar och lite räls följde med i köpet. En av växlarna kommer att användas på vedtransportspåret
i Ängesgårdarna, vid vedboden. Den andra växeln och rälsen överläts till hobbybanan Djurmo - Utby Järnväg, strax utanför
Borlänge.
2004-05-23
Vid en rundresa i Västergötland i slutet av 1980-talet besökte vi bl.a. en
torvströmosse norr om Mullsjö, vid Baremossö uppe på Hökensås. I reserv för traktordriften
fanns då ett mycket litet lok ståendes vid fabriken. En VW-motor med växellåda drev tippvagnsunderredet
via kedja. Över motorn var byggt en plåtöverbyggnad, som även fungerade som sits med ett torvblock att
sitta på. Man ville då ha loket kvar i reserv och sedan bevarat som minne vid fabriken.
Efter nya förfrågningar hade man tänkt om, och var nu år 2004 villiga att skänka loket
till NGJ för renovering. Vi tackar Bröderna Larsson i Tidaholm för gåvan! Loket ska åtgärdas maskinellt,
så småningom målas och sättas i drift som NGJ no 26! Observera lokets minimala mått i jämförelse med
fyraårige Markus, som redan försökt påbörja renoveringen!
2004-04-10
Ett nytt stort projekt hemma i Ängesgårdarna är ett system för torkning, lagring och
transport av ved för vinterns eldning. Idag lagras veden uppstaplad under plåtar och transporteras
in med skottkärra till husets värmepanna. Hela hanteringen är visserligen okomplicerad, men kräver
mycket dagligt arbete med onödig hantering och stapling innan veden är inne i pannrummet.
Idén är att
i stället tillverka ett antal vedvagnar som kan lastas med hela säsongens vedbehov, ca 20-25 kubikmeter.
För dessa byggs en vedbod med två spår i bredd samt ett anslutningsspår som leder in i husets
källarvåning, i nära anslutning till pannrummet.
Här blir spårvidden 600 mm och har alltså ingen direkt kontakt med den smalare vedbanan.
Vid klyvningen kan alltså vagnarna lastas direkt och
ingen plats- och tidskrävande lagring/omstapling kommer längre vara nödvändig.
2004-03-15
Äntligen har återuppbyggnaden av ramen till lok no 13, JW8 344/1958 påbörjats. Loket
hade byggts om till elverk av en privatperson, någongång efter att det lämnade Falu Koppargruva år 1988.
Vissa delar av ramen skars då bort, med dessa nytillverkades för något år sedan av en lokal plåtvekstad
i Kvarnsveden. Under vintermånaderna med start från nyåret 2004 har vi nu hunnit med att demontera
axelboxarna från hjulaxlarna, vilka ska spåras in från 750 mm, samt svetsat ihop underredet. Arbetet med
att tillverka nya bromsdetaljer pågår.
Tillbaks till början på sidan
Erik Eronn © 2008