Nu började behovet komma att ha en riktig vagn för våra passagerare att åka i. Hittills hade alla
sådana transporter skett provisoriskt på våra flaktrallor. Men på ett av tippvagnsunderredena med fjädrande buffertar
byggde vi detta år en egen passagerarvagn. Bågarna som tråget en gång vilat på skars bort och på underredet svetsade vi
en stomme av vinkeljärn med böjda takstolar och på dessa en spontad panel. Överst på taket lades tjärpapp. Vagnskorgen
täcktes sedan med plankor och målades rödbrun. Golvet fick längsgående tryckimpregnerat virke. Två träbänkar
tillverkades samt en enkel skruvbroms. Vagnen har alltsedan den sattes i trafik på NGJ varit mycket uppskattad att åka
i av våra besökare.
Lok no 6 hittade vi i halvskrotat skick på en bondgård i trakten av Lindesberg 1994. Det hade gått
vid en gruva och hade köpts till Vitmossens Torvfabrik, där det skurits ned för att lätta lokets vikt. Fabrikatet var Deutz och av en mycket kompakt och trevlig konstruktion, som dessutom har varit rätt vanlig vid våra gruvor. Efter en
del förfrågningar och tipsande blev vi erbjudna loket och det fraktades till Borlänge för ihoplappning. Som tur var
fanns nästan alla plåtbitar kvar. Så småningom kunde också motorn startas, efter en del renoveringsarbete. Loket
målades trevligt grönt med svart underrede och röda hjulringar, en vanlig färgsättning på tysktillverkade lok, även om Deutzloken vanligtvis var målade blågrå.