NGJ år 1991

På vårkanten började tillverkning av en ny ram till loket från Toftbyn. Tanken var att bygga upp det som det såg ut vid torvfabriken. Ursprungligen är loket av Austro-Daimlers tillverkning, men har byggts om. Balk och buffertar anskaffades. En ny motor av fabrikat JAP inköptes från Norge. Ramen svetsades ihop och växellåda mm monterades. Under sommaren kunde loket provköras som NGJ no 3, men där stannade tyvärr renoveringen av, för många år framöver.

Under året renoverades även Fordloket från Svensbo Torvströfabrik med ny motor, och vagn 602 skrotades och fick bidra med rundbuffertar till lokets kopplingsinrättning. En del plåtarbeten lämnades till en bilplåtslagare och loket målades blått med svart underrede. Det blev ett mycket häftigt lok!

Genom ett annat tips kunde vi införskaffa ett riktigt skruvbromsat tippvagnsunderrede från Steninge Lervarufabrik utanför Märsta norr om Stockholm. Vi försåg underredet med ett trädäck med låga gavlar och fick en trevlig flakvagn med nr 610 som bromshjälp i tågen.

Ytterligare en bromsad vagn, denna med hävstångsbroms, tillkom via en torvfabrik i norra Västergötland. Denna flakvagn lär har ett förflutet vid en krutfabrik i Mariestad. Vagnen fick no 611 och försågs med ett stabilt träflak med förstärkningar av vinkeljärn.

Ett annat mycket trevligt fordon ankom och renoverades detta år, nämligen en cykeldressin från Sandhagsmossen i Närke. Dressinen har även troligen använts på mossen i Stockås, några kilometer norr om Sandhagen. Dressinen målades vackert röd med svarta hjul.

Under sommaren byggdes bangården på Närsen Övre klar, med rundgångsspår och ett stickspår till ett planerat lokstall. Ett antal växlar hade dessförinnan inköpts från Industribanemuseet i Blixterboda, bl.a. två väldigt korta växlar, vilka lades in längst bort på bangården. Här placerade vi också en enkel vändskiva, som vi fått köpa från ett sågverk i Gimsbärke utanför Borlänge.



Till år 1990 Tillbaks till Historik Till år 1992


Erik Eronn © 2003