NGJ år 2002
Nyhetsarkiv - 2002 - 2003

2002-09-24
Från ett sågverk i leksandstrakten har vi fått överta en fin vänsterväxel. Denna har en skenvikt på 10 kg/meter och kommer att användas som infartsväxel på den nya stationen Närsviken i änden på vår nybyggda linje längs vägen. Vid hanteringen med traktorkran då den lyftes fram och ur marken(!) lossnade den ena långa kurvrälen och böjdes. Den återfick rätt form genom att värmas med gaslåga och pressas tillbaks med vår rälsböjare. På bilden har den just åter skruvats fast i växeln.

2002-08-07
Skara Sommarland har bytt dragfordon på sin rundbana runt anläggningen. De två Brio-loken man haft sedan 1985 var ombyggda JW 20-lok. Loken samt vagnarna såldes under sommaren för permanent uppställning på plintar vid ett café i Vingåker. Vi passade på att köpa loss motorer, växellådor, hjulaxlar mm av Sommarland, då dessa ändå skulle ur loken och skrotas. Materielen på tio pallar transporterades sedan per lastbil till Ängesgårdarna. Meningen är att bygga om vårt lok no 16 till typ JW 20 D5 med de nya hjulaxlarna samt motor och växellåda med hydraulisk Voight-koppling.



Vid samma tillfälle när vi besökte Sommarland passade vi på att titta i en gammal bod strax utanför anläggningen. Vi hade av en ansvarig vid verkstaden fått veta att där skulle stå något självgående på järnvägshjul med en encylindrig gammal motor som drivkälla. Detta är vad vi fann! Ett torvbanelok tillverkat av AB Lindhs Torvmaskiner. Motorn är en tysk gammal encylindrig liggande diesel med dubbla svänghjul. Loket följde naturligtvis med transporten hem och har fått NGJ no 23.



2002-07-31
Under sommaren har linjen mot Närsviken byggts färdig fram till infartsväxeln. Det rör sig om 75 meter spikrakt spår i några olika lutningar ned mot den kommande ändstationen. Halva sträckan är dock ännu inte grusad. Linjen är byggd med räls vägandes 10 kg/m, halverade SJ-slipers samt riktigt grus.



2002-06-15
Under en resa till småbanor i Västmanland och Uppland besökte vi en motorintresserad privatperson utanför Sala. I sin samling hade han sedan snart tio år JW 15 1128/1952 som tidigare gått på Hasselfors torvmosse i Lilleskog. Loket hade aldrig startats i mannens ägo, eftersom både startmotor och vev saknades. Under två timmar hjälpte vi mannen med att montera en av våra egna startmotorer, gjorde rent i bränslesystemet samt provstartade loket. Efter en stunds startförsök började motorn att gå snällt av sig själv. Alla gladdes åt det lyckade besöket och vi åt en bättre middag på en närbelägen restaurang. Någon vecka senare ringde mannen plötsligt och skänkte loket till oss, samt fyra torvvagnar och en hel del räls! Loket är ännu inte hämtat, men har fått NGJ no 22.



2002-06-06
Motorn på lok no 9, JW 15 1121/1952, demonterades på våren 2001. Den hade aldrig provstartats av olika anledningar. På bilden syns den stora kolven nyss urtagen ur loppet. Därefter drogs fodret ur med hjälp av en speciell avdragare. Nu är motorn helrenoverad med honat foder, nya o-ringar, nya ventilstyrningar och tätningar samt åter ihopmonterad och har startats. En del justeringar av bränslepumpens reglering från regulatorn kommer att göras, samt en kontroll av ett slammrande ljud från ett kugghjul bakom svänghjulskåpan. Lokets ramverk är förberett för rostslipning och målning.



2002-04-29
Ett JW 15 utan motor från Zinkgruvan i Närke samt ett Deutzlok från en privat loksamling i Östergötland, ankom på lastbil i vintras. Loken har fått NGJ no 20 respektine 21. Här står de uppställda på en industritomt i Borlänge men fraktades senare till Ängesgårdarna för renovering. Deutzlokets motor har nu startats och går bra.




2002-04-29
Motorpaketet från Saxberget, utgörandes av en JW 15-motor, växellåda, kylsystem mm på en avskuren JW-lokram, som vi bytte till oss från Gruvteknik i Blötberget, har stått ute i många år. Vid ett försök att starta motorn nyligen så gick den igång på första försöket!! Motorpaketet ska flyttas över till lok 19 vid renoveringen.


2001-10-28
Från Zinkgruvan ankom två roliga dressiner som vi fått som gåva. En fyrhjulig gruvdressin med trampor och flak, benämd "dynamitdressinen" samt en ovanlig fyrhjulig eldriven gruvdressin med plats för två personer på var sin sits. Eldressinen är ursprungligen en cykeldressin från Komplettfabriken i Sörvik som byggts om vid Zinkgruvans verkstad och försetts med två stoppade sitsar, elmotor, drivaggregat och batterier.



Nyhetsarkiv - 2002 - 2003


Tillbaks till början på sidan

Erik Eronn © 2008