Tanken är att visa hur en typisk lokrenovering går till vid vår verkstad. Här bör man ha i minnet att loket på intet sätt
är komplett från början och har stått utomhus på en skrotgård i många år! T.ex. saknas motor och huvplåtar
samt att loket har fel spårvidd. Den utbytesmotor vi kommer att montera in är identisk med originalmotorn.
Den är provstartad och går bra, men har tyvärr fryst sönder i motorblocket. En skada som går att laga relativt lätt, en genomgripande motorrenovering behöver troligtvis inte genomföras. Den är dock mycket rostig.
Här följer nu en lista på aktuella arbetsmoment. Dessa punkter kommer sedan undan för undan
att förses med kommentarer samt i en del fall även bilder. Så på med handskarna så börjar vi...!
Demontera hjulaxlarna
Detta arbete skedde under en smällkall vinterkväll! Loket höjdes med en
10-tons vevdomkraft och pallades upp med slipers. Först demonterades
drivkedjorna genom att växellådan drevs runt för hand så att kedjelåsen kom
i lämpligt läge. Detta var ett tungt arbete då kedjorna var mycket rostiga
och tröga. Kedjelåsen har kronmuttrar som är låsta med sprint och som knackades
ur med ett dorn. Allt detta kunde ske från ovan eftersom loket saknade motor.
För att kunna släppa ned axelboxarna ur gafflarnas styrning måste man
demontera ett grovt plattjärn under varje axelbox. Vardera av dessa sitter med
fyra grova bultar, två genomgående med mutter och två som är gängade i järnet
(varför är det så?). Ett stag som spänner mellan bromsarnas bommar måste också
demonteras, då det ligger under axlarna. Bak sitter det med en stor sprint
med låspinne, vilka kunde knackas ur, medan det är mutterjustering fram och således
en grov mutter att demontera. Detta misslyckades eftersom stagets gängor var
fullständigt söndervittrade. Staget böjdes då helt enkelt åt sidan! Nu ramlade
hjulaxlarna ned på marken. Sedan följde en pall- och vickningsmanöver med loket
för att kunna rulla ut axlarna bakåt till det fria. De lastades därefter på släpvagn
Skifta spårvidden från 900 till 600 mm
Hjulen är från början förberedda för spårviddsändring och är utrustade
med spännförband. Dock är det mycket svårt att lossa kilförbanden och flytta
hjulen på den rostiga axeln. Ett arbete som denna gång fick utföras på GIA i
Grängesberg. Man renoverade även axelboxarnas lager och smorde dem med fett.
På bilden syns tydligt hjulens spännförband med sina åtta skruvar samt axlarnas
stora kedjedrev.
Demontera bromsutrustningen
Bromsbommarna hänger i klykor av plattjärn (två + två) med bromsklotsarna,
som i sin tur är upphängda i varsin grov rundstång. För att få ut dessa måste
man ta bort en liten sprint. I en del fall följde den med ut, i andra fick den
mejslas av. Den bakre bommen måste också skiljas från dragstaget från bromsen.
Här sitter en genomgående grov sprint med låspinne. Bromsutrustningen kunde
nu dras ut åt sidan under loket och allt lades på en pall.
Återmontera hjulaxlarna
Nu följde en liknande pallningsaktivitet där det gällde att få upp loket
så att axlarna kunde rullas in på rälsen under loket. Kedjedreven på axlarna sitter
olika placerade, så man får här vara noga med att fram- och
bakaxeln kommer på rätt plats samt att de är rätt vända. Bakre gaveln på underredet
samt växellådan sticker ned och är de största hindren för hjulen. Ett tag stod
loket högt upp och vägde på en tvärslipers som en gungbräda! Onekligen ett av
renoveringens hittils mest äventyrliga moment... Efter att ha fettat in
lagerstyrningarna kunde axlarna placeras i position rakt under gafflarna.
Nedsänkning i etapper och inpassning. Nu var en lagerstyrning väl tight och
måste bearbetas någon tiondel med sliprondell. Nu var det hög tid att placera
fjäderpaketen i position. Dessa har en tapp som ska passa i lagerboxen.
Efter att loket satt sig
ytterligare någon cm fastnade bakre axelboxarna! Nu var vi tvugna att lossa
de bakre justerplattorna på båda sidor, vilka sitter med vardera fyra grova
gängade bultar. Till vår förvåning lossnade de rätt lätt och lagerspelet blev
det rätta. Loket stod nu för första gången på egna 600-axlar!
Montera järnen under axelboxarna
Ändra bromsarnas spårvidd
Tillverka nytt spännstag till bromsbommarna
Med spännstaget justeras bromsarnas spel. Det löper mellan de båda bromsbommarna, i lokets längdriktning och hänger under hjulaxlarna. Vid demonteringen tidigare blev staget förstört. I materialstället fanns redan en delvis M20-gängad rundstång som kapades till rätt längd. Av ett plattjärn smiddes ett U, som sedan svetsades fast i stångens ogängade ände.
Demontera lokets bakre skyddsplåt med sits
Plåten satt med sju gängade skruvar ned i underredet, vilka gick relativt lätt att få ur.
Dock är det ont om plats för spärrskaftet under sitsen.
Demontera ev. bromsspaken
Den får sitta kvar då den lätt kan tas isär på plats. Den är inte heller ivägen vid målningen.
Demontera avgasskrubbern och ljuddämparen
Skrubbern satt med två grova bultar i underredet. Ljuddämparen är skruvad med fyra
mindre skruvar. Skrubbern är gjord i rostfritt och ser ut som ny!
Återmontera bromsutrustningen under loket
Montera det nytillverkade spännstaget till bromsarna
Montera drivkedjorna med kedjelås
Demontera smådetaljer från underredet
För att lättare kunna måla allt så demonterades gasreglaget med länkar, rören för
eldragningen mm.
Slipa av rost från underredet, växellådan samt fläktstativ och bromsreglage
Måla underredet samt axelboxarna svarta med röda effekter
Grundmåla växellådan mm med primer samt slutmåla med grå färg
Spola ur motorn med vatten, kolla fodertätningarna.
Vid rengörningen med vatten invändigt av motorn från Saxbergs-underredet, upptäckte vi
tyvärr att motorn var sönderfrusen undertill. Detta brukar dock gå att laga, men kommer att
ge en del extrajobb. Fodertätningarna kollas vid ett senare tillfälle.
Demontera motorn (JW15), kylare, rör, generator mm från Saxbergsunderredet
Sedan motorn befriats från alla kringkomponenter kunde den skruvas loss från sitt fäste.
Den sitter monterad med fyra grova skruvar som kräver en 30mm-ringnyckel. Efter en del
bankande med slägga lossnade de.
Demontera motorns båda svänghjul
Här lossades först det yttre svänghjulet för att få en axeltapp att lägga en lyftstropp
kring. Svängjhulet är låst på en kona med en mutter om 65 mm. Denna lossades med en
slagnyckel, efter att svänghjulet låsts mot underredet med en träkil. Sedan krävs en
speciell avdragare som fästs med fyra genomgående skruvar centrerad över axeltappen. En fin
gänga pressar sedan av svänghjulet från vevaxeln. Nu kunde motorn lyftas in i verkstaden,
läggas upp och ned i en trävagga och sedan togs det andra svänghjulet av på samma sätt. Här
måste man dock först demontera remskivan och kopplingen mot växellådan, vilka sitter med fyra
skruvar. Frysskadan inspekterades och bedömdes vara möjlig att reparera.
Laga frysskadan
Kontrollera motorns fodertätningar
Slipa rost och grundmåla motorn och svänghjulen, måla sedan i grå färg
Slipa rost och grundmåla expansionskärlet, rör, generator, avgasrör mm, måla även dessa i grå färg
Slipa rost och grundmåla huvens U-stag, skyddsplåtar samt elkonsolplåten
Återmontera svänghjulen
Byt ev ut kopplingen mellan motor och växellåda
Montera avgasskrubbern samt ljuddämparen
Ställ dit och passa in motorn mot växellådan och avgasröret
Montera startmotor, expansionskärl, packning, kylare, rör, slangar och klämmor
Oljepåfyllning i motorn samt vatten.
Provkörning och koll av motor och kylsystem
Montera generator, spännstag samt kilrem
Montera U-stag, motorskyddspåtar samt elkonsolplåten
Blästra, grunda samt slutmåla alla huvplåtar samt bakplåten i blå färg
Slipa rost samt montera gasreglage, rör mm på underredet, målas svarta
Montera bakplåten med sitsen
Montera hålplåten fram samt huvstagen
Bygg upp nytt elsystem med rör, plintar, reglage, glödmotstånd mm
Montera lyktor och lykthus
Häng på huv- och sidoplåtarna, justera låsmekanismerna
Tillverka ny lucka till verktygslådan samt träklä denna och sitsen